-
۰۶ آبان ۹۸ ، ۰۵:۴۹ شرکتهای بزرگ دنیا ۰ نظر
فیسبوک (Facebook) یک سرویس شبکه اجتماعی برخط است که در ۴ فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی توسط مارک زاکربرگ و دوستانش ادواردو سورین، اندرو مککالم، داستین موسکوویتز و کریس هیوز در دانشگاه هاروارد به وجود آمد. در ابتدا نامنویسی در این وبگاه به دانشجویان دانشگاه هاروارد محدود بود. اما با گذشت زمان درِ آن برای دانشگاههای شهر بوستون، آیوی لیگ و دانشگاه استنفورد نیز گشودهشد. پس از افزودهشدن دانشگاههای مختلف و دبیرستانها به لیست مجاز عضویت در فیسبوک، عضویت در آن به تدریج در دسترس تمامی افراد بالای ۱۳ سال در سراسر دنیا قرار گرفت.
کاربران برای بهرهگیری کامل از فیسبوک باید در آن نامنویسی کنند. پس از نامنویسی، امکان ایجاد نمایه شخصی، افزودن دیگر کاربران به فهرست دوستان، فرستادن و دریافت پیام و دریافت آگاهسازی از تغییرات دوستان خود فراهم میشود. علاوه بر این موارد، پیوستن به گروههای مورد علاقه، یافتن همکاران، همکلاسیها، پسندیدن پستها، بیان دیدگاه و دستهبندی دوستان از امکانات دیگر این سیستم است. در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی تعداد اعضای این وبگاه از مرز ۱ میلیارد نفر گذشت. که به گفته خود فیسبوک ۸/۷٪ آنها کاربران جعلی هستند. وبگاه فیسبوک سالیانه ۱۸۰ پتابایت (معادل نیم پتابایت در روز) اطلاعات در سرورهای خود ذخیره میکند. این وبگاه به ۱۴۰ زبان دنیا قابل دسترس بوده و ۷۰ درصد از کاربران آن در خارج از ایالات متحده هستند.
فیسبوک در حال حاضر بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا با ۲ میلیارد کاربر فعال است.
گونه شرکت سهامی عام
نماد شرکت نزدک: FB
بنانهاده ۴ فوریه، ۲۰۰۴
(۱۳ سال پیش)
دفاتر مرکزی منلو پارک، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
منطقهٔ در خدمت ایالات متحده آمریکا (۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵)
سراسر جهان (۲۰۰۵ تا کنون)
بنیانگذار(ها)
مارک زاکربرگ
ادواردو سورین
اندرو مککالم
داستین موسکوویتز
کریس هیوز
افراد کلیدی مارک زاکربرگ
(رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل اجرایی)
شریل سندبرگ
(مدیر عملیات)
صنعت اینترنت
درآمد ۲۷٫۶۳۸ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۱۶)
درآمد عملیاتی ۱۲٫۴۲۷ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۱۶)
سود خالص ۱۰٫۲۱۷ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۱۶)
مجموع دارایی ۶۴٫۹۶۱ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۱۶)
مجموع سهام ۵۹٫۱۹۴ میلیارد دلار آمریکا (۲۰۱۶)
کارکنان ۱۸٬۷۷۰ (۳۱ مارس ۲۰۱۷)
شرکتهای تابعه اینستاگرم
واتساپ
Oculus VR
پیامرسان فیسبوک
وبگاه www.facebook.com
تور: facebookcorewwwi.onion
نوشتهشده به سی++، پیاچپی (به عنوان اچاچویام) و دی
رتبه الکسا بیتغییر ۳ (آوریل ۲۰۱۷)
گونهٔ وبگاه خدمات شبکههای اجتماعی
کاربران 2 میلیارد کاربر فعال (ژوئن ۲۰۱۷)
در دسترس به چندزبانه (۱۴۰ زبان)
پیدایش
مارک زاکربرگ، دانشجوی رشته علوم کامپیوتر دانشگاه هاروارد از قبل نیز تجربههایی در راهاندازی شبکه اجتماعی داشت. او وبگاههایی مانند CourseMatch برای پیگیری وضعیت مدرک تحصیلی و Facemash را برای ردهبندی میزان جذابیت افراد را طراحی کردهبود. در ماه فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی و در سن ۲۰ سالگی بههمراه دوستان خود وبگاه The Facebook را راهاندازی کرد. در ۲۴ ساعت اولیه راهاندازی این وبگاه ۱٫۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه هاروارد و پس از یک ماه، بیش از نیمی از دانشجویان کارشناسی این دانشگاه در آن نمایه داشتند.
۲۰۰۴
در میانه سال ۲۰۰۴، شان پارکر، بنیانگذار نپستر که پیش از آن مشاور زاکربرگ بود، بهعنوان رئیس فیسبوک برگزیدهشد. در ماه ژوئن همان سال دفتر شرکت به پالو آلتو، کالیفرنیا منتقل شد. فیسبوک نخستین سرمایهگذاری خود را از پیتر تیل، یکی از بنیانگذاران پیپل دریافت کرد.
۲۰۰۵
در ماه اوت سال ۲۰۰۵ آدرس وبگاه به facebook.com تغییر کرد. این دامنه اینترنتی به قیمت ۲۰۰٫۰۰۰ دلار خریداری شد. در ماه می سال ۲۰۰۵، شرکت اکسل پارتنرز ۱۲/۷ میلیون دلار و جیم بریر ۱ میلیون دلار در این وبگاه سرمایهگذاری کردند.
۲۰۰۶
عضویت در فیسبوک که در ابتدا محدود به دانشگاهها و دبیرستانهای آمریکا و اروپا بود، بهتدریج از ماه سپتامبر سال ۲۰۰۶ برای همه میسر شد. در سال ۲۰۰۶ شرکتهایی مانند یاهو! و گوگل پیشنهادهایی برای خرید این وبگاه دادند که توسط مارک زاکربرگ رد شدند. با این حال شرکت مایکروسافت توانست ۱/۶٪ از سهام این وبگاه بههمراه حق ویژه تبلیغ در آن را به قیمت ۲۵۰٫۰۰۰ دلار بخرد.
۲۰۰۹
در ماه ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی فیسبوک عنوان پراستفادهترین سرویس شبکه اجتماعی را از آن خود کرد و مجله انترتینمنت ویکلی نیز آن را در صدر لیست بهترینهای دهه قرار داد.
۲۰۱۲
در ماه می سال ۲۰۱۲ میلادی این شبکه اجتماعی سهام خود را برای فروش در بازار نزدک قرار داد و به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد. فیسبوک در ۸ ماه می سال ۲۰۱۲ میلادی شروع به فروش سهام خود در نزدک کرد و به یک شرکت عمومی تبدیل شد. این وبگاه با درآمد ۵/۱ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۲ وارد لیست فرچون ۵۰۰ شد و در سال ۲۰۱۳ در رده ۴۲۶ام قرار گرفت.
۲۰۱۴
در ژانویه ۲۰۱۴ نرمافزار کاربردی خوراکخوان فیسبوک با نام Paper برای گوشیهای تلفن همراه عرضه شد. با این نرمافزار کاربردی میتوان مطالب و خبرهای مورد علاقه در زمینههای مختلف از جمله ورزش، عکاسی و طراحی را خواند.
فیسبوک در فوریه ۲۰۱۴ شرکت پیامکرسانی واتساپ را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد. این بزرگترین سرمایهگذاری فیسبوک تا همین تاریخ محسوب میشود. برای خرید این شرکت ۴ میلیارد دلار نقد، ۱۲ میلیارد دلار از حق مالکیت خود و ۳ میلیارد دلار سهام هم بعداً به مالکان و حدود پنجاه کارمند واتسآپ تعلق خواهد گرفت. مارک زاکربرگ در بیانیهای واتساپ را سرویسی «فوقالعاده با ارزش» توصیف کرد و گفت فکر خرید واتساپ یازده روز پیش از خرید سهام ذهنش گذشته است. او پیشبینی کرد کاربران واتساپ از یک میلیارد نفر خواهد گذشت. پیش از این بزرگترین خرید فیسبوک خرید اینستاگرام به قیمت یک میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ بود.
۲۰۱۵
در فوریه ۲۰۱۵ (بهمن ۱۳۹۳) فیسبوک امکان جدیدی را ایجاد کرد که به کاربر اجازه میدهد فردی را به عنوان وارث حساب کاربری (legacy contact) خود برگزیند. این قابلیت ابتدا در ایالات متحده در دسترس بوده و سپس در سایر کشورها نیز در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. فیسبوک پیش از این به منظور حفظ حریم شخصی و امنیت خانواده و دوستان، نمایه شخصی افراد فوت شده را مسدود میکرد. افرادی که به عنوان وارث انتخاب میشوند دسترسی محدودی به حساب کاربری افراد فوت شده دارند. آنها میتوانند پست ارسال کنند، عکس نمایه را تغییر دهند، به درخواستهای دوستی پاسخ دهند و بایگانی از عکسها و پستهای کاربر را دانلود کنند. اما این به این معنی است که آنها نمیتوانند محتوای پیامهای خصوصی کاربر را دانلود کنند و پستهای نوشته شده توسط خود کاربر یا دوستان فیسبوکی او را ویرایش کنند و یک عکس یا کل حساب کاربری را پاک کنند.
سایت فیسبوک در ابتدای ژوئیه ۲۰۱۵ اعلام کرد که دپارتمان هوش مصنوعی این شرکت، الگوریتم جدیدی را در خصوص تشخیص چهره آزمایش میکند که از طریق سیستمهای پردازش تصویر (Image Processing) و هوش مصنوعی (AI) بدون اینکه تصویر صورت فرد در عکس مشخص باشد امکان تشخیص او را از روی ویژگیهای کلیدی دارد. این امکان هم اکنون بر روی بیش از ۴۰۰۰۰ تصویر آزمایش شده و نتیجه آن بیش از ۸۳ درصد تشخیص صحیح بوده است. همچنین این سایت اعلام کرد که پس از بررسی و اطمینان از صحت کارکرد این قابلیت به اپلیکیشنها افزوده خواهد شد.
انتقادها به فیسبوک
نتایج یک مطالعه در انگلستان نشان داده که در حدود یکپنجم تا یکسوم طلاقهای این کشور، به فیسبوک در دادخواست طلاق اشاره شده و موجب نارضایتی یکی از طرفین را فراهم آورده است.
جولین آسانژ مؤسس و مدیر وبگاه ویکیلیکس میگوید:
فیسبوک تنفر آمیزترین ابزار جاسوسی است که تاکنون ایجاد شدهاست. هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه اجتماعی فیسبوک اضافه میکند باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاههای اطلاعاتی آمریکاست و این گنجینه اطلاعاتی را برای آنها تکمیل میکند.
به گفته وی فیسبوک یک گنجینه اطلاعاتی بسیار بزرگ از نام و پیشینه افراد است که کاربران آن را به شکل داوطلبانه در اختیار این شبکه اجتماعی قرار میدهند ولی این ابزار توسط دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. دسترسی این دستگاههای اطلاعاتی به اطلاعات ذخیره شده در فیسبوک آن را به یک ابزار خطرناک بدل کردهاست.
گردآوری و ذخیرهسازی نانوشتهها
فیسبوک در مقالهای در دسامبر ۲۰۱۳ اعلام کرد، از این امکان برخوردار است که میتواند پیشنویس نوشتههای کاربر را که نهایتاً تصمیم به انتشار آنها نمیگیرد، همانطور که تایپ میشوند، ذخیره و نگهداری کند. مقاله مشخص میکند که فیسبوک بر اندیشههای اشخاص حتی بدون انتشار نظارت دارد.
هنگام نوشتن در فیسبوک، این شبکه اجتماعی کدهایی را به مرورگر وب ارسال میکند و این کدها به صورت اتوماتیک آنچه را که شما تایپ میکنید را تحلیل میکند و به فیسبوک گزارش میدهد. فیسبوک این اقدام را که کاربر چیزی مینویسد و از انتشار آن صرفنظر میکند خودسانسوری تلقی کرده است.
در ژانویه ۲۰۱۴ هزاران کاربر فیسبوک با تشکیل جنبش اجتماعی اعتراضآمیز و انتشار یک نامه سرگشاده برخط که ۲۷ هزار امضاکننده یافت، خواستار آن شدند تا فیسبوک از رهگیری اندیشههای منتشرنشدهشان دست بکشد. یک سخنگوی فیسبوک در پاسخ گفت: «فیسبوک محتوایی را که کاربران تصمیم گرفتهاند تا آن را منتشر نکنند گردآوری یا رهگیری نمیکند.»
ارائه اطلاعات کاربران به دولتها
فیسبوک در گزارشی که در ۲۷ اوت ۲۰۱۳ میلادی منتشر کرد اعلام نمود که اطلاعات کاربرانش را به درخواست دولتهای مختلف، در اختیار این دولتها میگذاشته است. در این گزارش آمده است که تنها در نیمه نخست سال ۲۰۱۳ میلادی دولتهای گوناگون خواستار دستیابی به اطلاعات بیش از ۳۸ هزار کاربر این شبکه اجتماعی شدهاند که در ۸۰٪ موارد درخواستها به نتیجه رسیدهاند. بیش از ۷۴ کشور جهان چنین درخواستهایی از فیسبوک داشتهاند. بیش از نیمی از درخواستها مربوط به دولت آمریکا بوده است (۲۰ تا ۲۱ هزار کاربر) که به ۷۹٪ از آنها ترتیب اثر داده شده است. میزان دقیق درخواستهای آمریکا به علت وجود قوانینی که مانع افشای آمار دقیق هستند ممکن نبوده. دولت بریتانیا نیز ۲۳۰۰ درخواست در این زمینه داشته است که به ۶۸٪ از آنها ترتیب اثر داده شده. مقامات ترکیه اطلاعات ۱۷۳ کاربر فیسبوک را از این وبگاه درخواست کردهاند که فیسبوک به ۴۵ مورد از آنها پاسخ داده است. به گفته فیسبوک این اطلاعات به «تهدید کودکان و شرایط اضطراری» مربوط بودهاند. وکیل فیسبوک در اینبار اظهار امیدواری کرده است که این گزارش در جهت دستیابی به «معیارهای مناسب برای درخواستهای دولتها دربارهٔ اطلاعات کاربران» مفید باشد.
پایشِ لینکهای درون پیامهای خصوصی
در روز ۳۰ دسامبر ۲۰۱۳ (۹ دی ۱۳۹۲) از فیسبوک شکایت شد که آن دسته از پیامهای خصوصی کاربران را که دربرگیرنده لینکی به وبگاههای دیگر است پایش میکند تا با اطلاع از محتوای وبگاه لینکدادهشده، از این دادهها برای هوشمند کردن آگهیهای خود بهره گیرد. بر اساس این شکایت، فیسبوک متهم به کنترل پیامهای خصوصی کاربران به منظور بهرهگیری از محتوای لینکهای درون آن برای تنظیم آگهیهای خود است.
نژادپرستانه، زن ستیز و ضد همجنسگرایانه
محققان میگویند محتوای «نژادپرستانه، زن ستیز و ضد همجنسگرایانه» شبکههای اجتماعی به سلامت روان افراد لطمه میزند زیرا اعتماد به سلامت جامعه از بین میبرد. زیرا در مکالمات آنلاین، افراد با پروای کمتری به رفتارهای غیر محترمانه و پرخاشگرانه روی میآورند. در شبکههای اجتماعی زمینه برای «انتشار مطالب زیان آور، توهین آمیز و جنجالی که در مرز آزادی بیان و بیان خصمانه قرار دارند» مهیاست. این رفتارهای خشن و خصمانه نسبت به زنان، اقلیتهای اجتماعی و سیاسی و افراد و گروههای آسیبپذیر شدیدتر است و آنها بیشتر در معرض بد رفتاری هستند.
کاربران
در ماه می۲۰۱۱ تعداد کاربران فیسبوک به بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر رسید که حدود ۷۰ درصد آنها کاربران خارج از ایالات متحده بودند. بیشترین کاربران از کشور آمریکا و در رتبه دوم کشور اندونزی قرار داشتند.
در ۲۴ اوت ۲۰۱۵ (۲ شهریور ۱۳۹۴) برای نخستینبار یکمیلیارد نفر تنها در یک روز از فیسبوک استفاده و این وبگاه را تبدیل به پراستفادهترین محصول فناوری موجود روی زمین کردند. در این روز از هر هفت نفر روی کره زمین یک نفر در این شبکه اجتماعی حضور داشته و از آن استفاده کرد.
در ژوئن ۲۰۱۷ تعداد کاربران فعال فیسبوک از ۲ میلیارد نفر گذشت.
درباره من
طبقه بندی موضوعی
- بزرگان ایران امروز (۱۲)
- بزرگان امروزجهان (۵)
- بزرگان ایران دیروز (۴)
- شرکتهای بزرگ دنیا (۴)
- نکته ها و قصه ها (۳۸)
- پیروزی و امید (۳)
- شرکتهای بزرگ ایران (۷)
- داستان عارفان دیروز و امروز (۳)
- موزه های خاص ایران (۶)
- خیرین بزرگ ایرانی (۱)
آخرين عناوين
آرشيو
- آبان ۱۳۹۸ (۲)
- مهر ۱۳۹۸ (۶۲)
- شهریور ۱۳۹۸ (۲۲)